Nazwa użytkownika   Hasło   Pamiętaj mnie     Przypomnieć login?   Zarejestruj się
 Najpiekniejsze Miejsca w Tatrach zrzutka

Ocena użytkowników: 4 / 5

Gwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka nieaktywna

Islandzka podróż wgłąb siebie

Dawid Juszczyk

Gdy pierwszy raz przypadkowo natrafiłem na fotografię z krainy wody i ognia myślałem, że zdjęcie zostało wykonane na innej planecie! A jak inaczej mogłem pomyśleć, gdy moim oczom ukazało się totalne pustkowie, pokryte białym śniegiem, a na niebie różnorakie barwy, tańczące do muzyki, której ja usłyszeć nie mogłem!

fot 1

I wtedy wszystko się zaczęło…

Z każdym dniem (tak jak każde ciekawskie dziecko) zacząłem czytać wszystkie możliwe informacje o Islandii, aby jak najwięcej się o niej dowiedzieć. Z jednej strony totalne pustkowie i surowa przyroda, a z drugiej prawdziwy raj, gdzie można podziwiać prawdziwy wulkan, dymiący gejzer, lodowiec, największe wodospady Europy, czy oglądać w naturalnym środowisku wieloryby i maskonury. Od pierwszego zdjęcia minęła dokładnie dekada i to tylko dlatego, że wszyscy - zarówno rodzina, jak i znajomi podcinali mi każdego dnia skrzydła, które rosły, gdy tylko w głowie zaczynałem marzyć o Islandii. Obstawiam, że większość z nas ma takie „wsparcie” – nie dasz rady, nie masz pieniędzy, przecież to daleko, nie masz gdzie spać, nie poradzisz sobie…
Na szczęście mocne filtry pomagały mi, by wszystkie słowa „wsparcia” zatrzymywały się gdzieś po drodze i by nie docierały do głównej bazy człowieka, czyli mózgu! I takim sposobem na swoje 20 urodziny kupiłem najtańsze bilety na Islandię, jakie udało mi się zdobyć – 128zł (w dwie strony). A że byłem zachłanny, to kupiłem drugi z możliwością dopisania danych trochę później(w końcu nie mogę mieć tylko #selfie z podróży) i nie żałowałem, bo chętna osoba na podróż znalazła się bardzo
szybko i był to kumpel, którego nie widziałem od podstawówki! Wyprawa miała się odbyć w lutym i trwać (UWAGA!) aż 10 dni! Z jednej strony jest to niewiele, jednak z drugiej – dla „biednego” studenta podróż na tyle dni, w środku Islandzkiej zimy, to dużo, tym bardziej, że przez wielu kraj nazywany jest najdroższym w Europie.

Ale kto nie ryzykuje, ten… nie je gnijącego rekina!

Bilety kupione, bagaż rejestrowany kupiony, zapasy jedzenia (ok. 10 kg) kupione, śpiwory spakowane, pięciogwiazdkowy przenośny apartament gotowy na podróż, ciuchy zabrane, uśmiech i energia na miejscu, więc RUSZAMY na lotnisko i lecimy wziąć udział w „szkole przetrwania”!

fot 2

Po przespaniu kilku godzin w samolocie dolecieliśmy do celu i od razu po wyjściu z lotniska udaliśmy się na główną drogę, by przed nadejściem zmroku dostać się autostopem do stolicy Islandii, która była oddalona o kilkadziesiąt kilometrów.I muszę przyznać, że podróż poszła sprawnie i to dzięki stewardessie, która niedawno wylądowała również na lodowej wyspie! Gdy dojechaliśmy na miejsce i znaleźliśmy idealny grunt pod zabudowę, rozłożyliśmy nasz „apartament”, w którym spędziliśmy noc, mimo że temperatura na zewnątrz (w namiocie w sumie była taka sama) wynosiła -15 stopni! Ale w momencie lekkiego narzekania, pojawiło mi się w głowie Norweskie przysłowie, które mówi, że „nie ma złej pogody, są tylko złe ubrania” i złe przygotowanie do samej wyprawy. A u nas przygotowania były bardzo dobre, więc nie mogłem w żaden sposób narzekać!

fot 3

Z samego rana obudziło nas słońce oraz odgłosy przechodzących osób obok naszego namiotu. Lekko przestraszeni postanowiliśmy „wyjść z łóżka”, by pierwszego dnia nie przyciągać problemów i szybko ruszyliśmy na wylotówkę, by ruszać w świat! Wyciągnęliśmy rękę i takim sposobem po 5 minutach zatrzymało się dwóch studentów z Czech, którzy nie jechali niestety w tym kierunku, gdzie chcieliśmy, dlatego… zmieniliśmy plan wycieczki i ruszyliśmy z nimi, zwiedzając mniej turystyczne miejsca, podziwiając zapierające dech w piersiach widoki, szukając wspólnie gorących źródeł. Byłby to osoby, z którymi nie tylko mogliśmy przeżywać te niesamowite chwile, ale również osoby, z którymi rozmawialiśmy, jakbyśmy się znali kilka lat, dlatego w chwili „rozstania” bez zastanowienia wymieniliśmy się kontaktami, by jeszcze kiedyś się spotkać!

fot 4

Kolejne dni, to nowe przygody, widoki i kultury, które mogliśmy poznać, jeżdżąc z turystami, którzy przylecieli z całego świata, by tak jak my podziwiać ten piękny kraj! Jednak to lokalni mieszkańcy pokazali nam ukryte piękno tego kraju, zabierając nas między innymi do podziemnej jaskini z gorącym źródłem, gdzie spędziliśmy kilka godzin, korzystając z naturalnych kąpieli! I właśnie za takie piękne chwile kocham jazdę autostopem! Nie dość, że możemy poznać niesamowite osoby i porozmawiać na ciekawe tematy, to dodatkowo często zwiedzimy miejsca, o których nie dowiemy się czytając przewodniki!

fot 5

fot 10

Oczywiście nie zawsze było kolorowo – czasami trochę dłużej łapaliśmy stopa, innym razem lekko zmarzliśmy, gdy na północy była duża wilgoć i -18 stopni Celsjusza, a innym razem uciekaliśmy do schronu (budka na boisku piłkarskim), by schować się przed deszczem. Jednak te „problemy”, to była kropla w morzu, przy wszystkich pozytywnych przeżyciach i chwilach, które nas spotykały. Podczas tej podróży spotykaliśmy masę osób, która bezinteresownie nam pomagały, zabierając do swojego samochodu (i które mam schowane głęboko w sercu). To również tam w miejscowości Vik otrzymaliśmy niespodziewanie wielki talerz frytek i herbatę od pracownicy małej restauracji na stacji benzynowej, gdy dowiedziała się, że jesteśmy autostopowiczami. To tam spałem w najpiękniejszym miejscu na ziemi (malowniczy basen Seljavallalaug, ukryty wśród malowniczych gór)! Spaliśmy w budynku na opuszczonym polu campingowych (na włóknie szklanym), chowając się przed sztormem. Spełnialiśmy wspólnie swoje marzenia! Przekraczaliśmy granice swoich możliwości! Pokonywaliśmy strach i niepewność! Bo wiedzieliśmy, że damy radę!

fot 6

fot 13

Spędziliśmy na Islandii łącznie 10 dni, przejechaliśmy całą wyspę autostopem, spaliśmy w namiocie, zwiedziliśmy najpiękniejsze miejsca na Islandii – popularne, jak również te, których nie znajdziecie w żadnym przewodniku! Kąpaliśmy się w geotermalnych źródłach, podziwialiśmy zorzę polarną, karmiliśmy Islandzkie konie, zrobiliśmy wyprawę do opuszczonego basenu , jak również wraku samolotu (Dakota C-117), który awaryjne lądował w roku 1973. Podziwialiśmy pustkowia i w trybie offine od otaczającego nas świata, podziwialiśmy to, co jest TU i TERAZ! Docenialiśmy każdą chwilę, każdy piękny widok, promienie słońca i otaczający nas świat! To była wyprawa, podczas której poznaliśmy nie tylko piękny kraj, ale również samych siebie!

fot 7

fot 12

Miałem okazję być w kilkunastu miejscach na ziemi, ale nigdy nie przeżyłem tak cudownej przygody i nigdy nie podziwiałem takich pięknych widoków! Jest to wyprawa, którą będę pamiętać do końca życia, a nawet jeden dzień dłużej!

fot 8

mapy Tatr online

mapy tatr

Małopolska Gościnna

SKANSENY I MUZEA PLENEROWE W MAŁOPOLSCE 3   Zamki i obiekty obronne w Małopolsce 2  PODZIEMIA W MAŁOPOLSCE 2

Wybrane i polecane szlaki rowerowe

sprzęt outdoorowy - testy - porady - nowości - zapowiedzi

testy sprzętu outdoorowego

Aleja Podróżników, Odkrywców i Zdobywców

Polecamy

Obiekty UNESCO w Polsce

Polskie obiekty na Liście UNESCO

Szczyty Tatr Polskich alfabetycznie

szczyty pasm górskich w Polsce

niebezpieczne zwierzęta w Polsce

najbardziej niebezpieczne lotniska na świecie

najniebezpieczniejsze rośliny świata

najwyższe drzewa świata

najdłuższe mosty świata

najdziwniejsze budynki świata

Turystyka - zobacz na Ceneo

Odwiedza nas 119 gości oraz 0 użytkowników.