Jacek Berbeka wyruszył na 5x8000

Więcej
14 lata 7 miesiąc temu #740 przez Albin
5 kwietnia 2010 roku Jacek Berbeka z KW Zakopane wyleciał do Nepalu, z zamiarem zdobycia Manaslu (8156 m) i Annapurny (8091 m)...

W tym sezonie Jacek Berbeka ma ambitny plan zdobycia pięciu ośmiotysięczników! Dotychczas żadnemu himalaiście się to nie udało. Jeśli do tego dodamy 50 lat Jacka, to możemy śmiało trzymać kciuki za tak ambitny plan.

W pierwszym etapie Berbeka zamierza zdobyć Manaslu (8156 m) i Annapurna (8091 m) w Himalajach. Następny etap to K2 (8611 m) i Broad Peak (8047 m) w Karakorum. Trzeci etap to powrót w Himalaje na Makalu (8481 m), lub Dhaulagiri (8167 m). Największym problemem będzie pogoda: "Postępujące ocieplenie powoduje zawirowania z wiatrami. Może być minus pięćdziesiąt, sześdziesiąt stopni jak choćby na Alasce czy biegunach, jednak jeśli nie wieje zbyt mocno, tę temperaturę da się wytrzymać. Wiatry wiejące kiedyś na wysokości 9-10 tys m. nie schodziły niżej. Teraz wieją już na 7 tys., czyli w rejonie działania himalaistów. Mieliśmy tego ewidentny przykład na K2 w roku 2002-2003, na zimowej wyprawie Netii, i na Nanga Parbat w roku 2007".

Czy projekt 5x8000, przerodzi się w 14x8000 odpowiada: "To nie tylko kwestia finansowa, ale zrobienie tego w stylu, który będzie mnie satysfakcjonował"
Partnerzy wyprawy:

* KW Zakopane,
* PZA,
* Budrem,
* euro-invest,
* Hetman-Kraków.

Jacek Berbeka

43 lata, działalność himalajską rozpoczął na przełomie 1990/91r. uczestnictwem w zimowej wyprawie Klubu Wysokogórskiego Zakopane na Nanga Rarbat (8125 m) Diretissimą Messnera. Wyprawa osiągnęła wysokość 7000 m. Latem 1995 r. zdobył dwa ośmiotysięczniki: Gasherbrum II (8035 m) - samotnie w stylu alpejskim, Gasherbrum I (Hidden Peak) - (8068 m) - również w stylu alpejskim wraz z Krzysztofem Wielickim, Carlosem Carsolio i Edem Viestursem w 30 godzin - nieprzerwanie z bazy na szczyt. Latem 1996r. kierował wyprawą na Nanga Parbat (8125 m) od strony Diamir, osiągając wysokość 8000 m. Jesienią tego samego roku zdobył samotnie w stylu alpejskim ponownie dwa ośmiotysięczniki od strony tybetańskiej: Cho-Oyu (8201 m), Shisha Pangma (8013 m). W 1998r. postanowił jako pierwszy z Polaków zdobyć Mount Everest (8848 m) bez używania tlenu. Huraganowe wiatry zmusiły go do odwrotu z wysokości 8400 m. W 2000 r. ponownie powrócił na Mount Everest od strony tybetańskiej. Dwuosobowa wyprawa była bardzo blisko szczytu, kiedy znowu wiatr zmusił atakujących do odwrotu z wysokości 8650 m. Szesnaście lat uprawiał wyczynowo narciarstwo alpejskie w klubach Wisła i Legia Zakopane. Obecnie jest członkiem Klubu Wysokogórskiego Zakopane. Ukończył Akademię Wychowania Fizycznego w Krakowie, kierunek trenerski, specjalizacja narciarstwo alpejskie. Żonaty, ma trzech synów.

Źródło: PZA

.

Zapraszam na profil prywatny:
klubpodroznikow.com/tatromaniak-autor?showall=1
.
.
.

Please Logowanie or Zarejestruj się to join the conversation.

Czas generowania strony: 0.337 s.

Administratorem Twoich danych osobowych jest Fundacja Klubu Podróżników Śródziemie Aleja Podróżników KRS: 0000556344 na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b RODO. Skontaktować się z nami możesz mailowo [email protected]

Jeżeli chcesz wykorzystać materiały naszego autorstwa zamieszone na portalu skontaktuj się z nami: [email protected]