KARKONOSZ I CZTERY PORY ROKU - PRACA KONKURSOWA

KARKONOSZ I CZTERY PORY ROKU

( bajkowe wrażenia z Karkonoszy )

Karkonosz, czyli Duch Gór to dawny władca Karkonoszy, który pojawia się w różnych wcieleniach: a to jako strumyczek, a to jakiś młodzieniec lub staruszek, raz bywa biedakiem, a raz bogaczem. Jeśli tak jest, to my widzieliśmy go nie raz przebywając w Karkonoszach. Góry te to nasz azyl, ostoja, cel podróży, do którego od kilku lat chętnie podążamy wraz z naszymi pociechami. Czy to lato, czy jesień, wiosna czy zima- Karkonosze zapewniają nam aktywny wypoczynek i wytchnienie od codziennych zajęć.

KARKONOSZ I CZTERY PORY ROKU bajkowe wrażenia z Karkonoszy 1

Karkonosz ma cztery przyjaciółki - opiekunki. Są to piękne panny - Pory Roku: Wiosna, Lato, Jesień i Zima. Każda inna, oferująca turystom odmienne walory, każda odziana w cudowne szaty - stosownie do aury za oknem. Jako pierwszą spotkaliśmy Wiosnę Karkonoską. Wtedy urzekła nas swoją soczystą zielenią, ukwieconymi zboczami gór i niesamowitym śpiewem ptaków budzących się na wiosnę. Spacerowaliśmy z naszym starszym synem po górskich ścieżkach, a gdy padał wiosenny deszczyk wybraliśmy się do Muzeum Zabawek i do Świątyni Wang. Przed urokliwym drewnianym kościółkiem spotkaliśmy Ducha Gór, który zachęcał dzieci do przywitania się z nim. Gdy zaświeciło słońce pogoda zachęciła nas do wyprawy rowerowej, więc wypożyczyliśmy dwuślady, by przejechać na nich bajeczne zakątki na trasie Karpacz- Kowary. Tam odwiedziliśmy miniaturowe zabytki Dolnego Śląska, gdzie nasz syn wszedł na Śnieżkę (miniaturową) w 3 sekundy!   Na prawdziwą Śnieżkę wjechaliśmy wyciągiem po stronie czeskiej w pięknej miejscowości Pec pod Sneżkou. Na górze nasz syn był zafascynowany pocztą, która jest najwyżej położonym budynkiem poczty w Czechach!

KARKONOSZ I CZTERY PORY ROKU bajkowe wrażenia z Karkonoszy 2

Druga panna to Lato Karkonoskie. Spotkaliśmy ją, gdy byliśmy w Karkonoszach w wakacje letnie. Mieszkaliśmy wtedy w małej podgórskiej wiosce – Sosnówka, z dala od zgiełku kurortów. Miejsce to słynie z cudownego Dobrego Źródła. Warto wybrać się z dziećmi do skały zwanej Patelnią, gdyż jest to świetne miejsce widokowe, dobrze jest wejść po schodkach na górę skałki – nasz syn był zachwycony przepięknymi widokami, my również. Sosnówka to prawdziwa oaza spokoju, miejsce pełne pachnących drzew i krzewów: lip, jaworów i oczywiście sosen. W Sosnówce spotkaliśmy wiele ciekawych domów wczasowych, których nazwy pochodzą z bajek, np. Marysia, Leniuszek, Pyszałek czy Krasnoludki. Obecni właściciele zachowali dawne nazwy i bajkowy wystrój pensjonatów. Prawdziwa gratka dla rodzin z dziećmi! Lato w Karkonoszach było piękne tego roku…

KARKONOSZ I CZTERY PORY ROKU bajkowe wrażenia z Karkonoszy 3

Jesień, gdy przychodzi góry oczarowują turystów feerią przepięknych barw. My spotkaliśmy pannę Jesień, gdy szła z liśćmi we włosach na Głównym Szlaku Sudeckim. Już wtedy chwyciliśmy górskiego bakcyla na dobre i rozpoczęło się nasze szaleństwo z Karkonoszami. Przeważnie była to polska strona tych gór, ale chętnie odwiedzamy też czeską stronę Karkonoszy. Czy jesień jest słoneczna, czy deszczowa wycieczki z dziećmi wzbogacamy o ciekawe opowieści, legendy czy anegdoty związane z trasami. Pewien napotkany starszy pan ( był to zapewne Duch Gór ) polecił nam Magiczny Szlak Ducha Gór, który zwiedzaliśmy z dziećmi w formie gry terenowej. Na granitowych głazach, które są oznakowaniem szlaku, znajdowały się hologramy - obrazki do przerysowania na kartki. Zabawy przy tym było co nie miara. W nagrodę zjedliśmy pyszne desery o śmiesznej nazwie „Skrzacikowe przysmaki”.

KARKONOSZ I CZTERY PORY ROKU bajkowe wrażenia z Karkonoszy 4

Najzimniejszą przyjaciółką Karkonosza jest oczywiście Zima, która w górach jest traktowana z najwyższym szacunkiem. My mieliśmy z nią spotkanie podczas ferii zimowych. Bezcenny był wówczas nasz pobyt w pensjonacie, w którym mieszkaliśmy w pokoju z widokiem na… sople. Dzieci były zachwycone, bo czuły się jak w Krainie Lodu.

KARKONOSZ I CZTERY PORY ROKU bajkowe wrażenia z Karkonoszy 5

Zimowy czas w Karkonoszach spędziliśmy na zabawach na śniegu, jeździe na sankach i nartach. Raz nawet wybraliśmy się na narty biegowe do Jakuszyc. Okazało się to jednak nieco skomplikowane i trudniejsze od nart zjazdowych, ale na pocieszenie pojechaliśmy do Harrachova na pyszny obiad i odzyskaliśmy równowagę duchową i fizyczną.

Karkonosz i jego przyjaciółki Pory Roku wiedzą jak dbać o turystów, tych małych i tych dużych. Pierwszego dnia pobytu udajemy się zawsze do najbliższej Informacji Turystycznej po naszą ulubioną gazetę „Sezon na Karkonosze”, która dostosowana jest oczywiście do pory roku. Jest ona bogata w ciekawe artykuły dotyczące Karkonoszy, teksty są urozmaicone, i dla starszych i dla dzieci. Zawsze każdy znajdzie w niej coś dla siebie. W ostatnim wydaniu naszym dzieciom przypadły do gustu opowiadania o Karkonoszu, Sójce, Hance i Panu Gajowym, które to historie czytaliśmy wieczorami w pensjonacie. Ulubionym artykułem dla taty stał się oczywiście tekst o Karkonoskim Szlaku Piwnym, zaś mama z pewnością wykorzysta smakowite przepisy kulinarne z bramborów.

KARKONOSZ I CZTERY PORY ROKU bajkowe wrażenia z Karkonoszy 6

Zawsze, gdy wracamy z pobytu w Karkonoszach, jesteśmy naładowani pozytywną energią, czujemy się szczęśliwsi. Nasze podróże z dziećmi w Karkonosze sprawiły, że jesteśmy przekonani, iż podróżowanie jest udanym spędzeniem wolnego czasu, bo świat jest piękny!

Wspomnienia z Podróży - Polska

1 miejsce
Podróż dla 2 osób na trasie Świnoujście – Ystad – Świnoujście, kabina typu standard, posiłki na promie (kolacja lub śniadanie w zależności od rejsu dziennego, czy nocnego), przewiezienie auta prywatnego + opłaty ekologiczne

Unity Line

Spółka Unity Line, założona w maju 1994 roku jest jedną z największych firm armatorskich działających na rynku bałtyckich przewozów promowych, wchodzi w skład grupy kapitałowej Polskiej Żeglugi Morskiej (PŻM). W ramach prowadzonej działalności firma zajmuje się profesjonalnym zarządzaniem promami morskimi oraz działalnością turystyczną i transportową. Struktura floty Unity Line umożliwia obsługę wszystkich grup odbiorców: pasażerów, spedytorów oraz przewoźników drogowych i kolejowych. Promy w zarządzie Spółki eksploatowane są na liniach: Świnoujście – Ystad oraz Świnoujście – Trelleborg. Obok jednostek pasażerskich – promów Polonia i Skania – w zarządzie Unity Line znajduje się pięć jednostek zorientowanych na obsługę rynku cargo – promy ładunkowe: Jan Śniadecki, Kopernik; promy ładunkowo-pasażerskie: Gryf, Galileusz, Wolin i Copernicus.  Jesteśmy największym przewoźnikiem w korytarzu z Polski do Skandynawii, w segmencie cargo . Unity Line obsługuje całość przewozów kolejowych między Polską a Szwecją oraz ponad 63% wolumenu na rynku transportu samochodów ciężarowych. Obecnie promy Unity Line goszczą rocznie ponad 340.000 pasażerów i ponad 250.000 kierowców ciężarówek. Liczba ta wzrasta z każdym rokiem. https://www.unityline.pl