Dwie strony Kaukazu

20.06.2016 godzina 19:00
Dwie strony Kaukazu
Beata Rudnik-Tulej, Konrad Tulej, Mikołaj Tulej

Wyprawa w 2015 roku miała być podróżą pożegnalną z magiczną częścią świata, którą odwiedzamy od pięciu lat i stała się dla nas drugim domem.

Po lądowaniu w Kutaisi ruszyliśmy na Kaukaz Północny. Autostopem przez Osetię Północną, Inguszetię i Czeczenię dotarliśmy do Dagestanu, gdzie zwiedziliśmy rejony do tej pory mniej znane oraz spędziliśmy niezapomniane święto Ramadan Bajram. Niestety, ze względu na zagrożenie terrorystyczne nie mogliśmy wejść na niezwykle rzadko uczęszczany szczyt Addala Shukgelmezr 4151 m n.p.m..

Za to w Czeczenii przeżyliśmy niezapomniany trekking w bezludnych górach, gdzie błądziliśmy po niedźwiedzich ścieżkach. Czeczenia urzekła nas dzikością natury i otwartością prostych ludzi doświadczonych morderczymi wojnami z Rosją. W Inguszetii FSB „utrudniało” nam dotarcie do kamiennych wież. Natomiast w Osetii Północnej po „nielegalnym trekingu” w asyście FSB zwiedziliśmy lokalny komisariat, gdzie grożono nam deportacją.

Drugi miesiąc podróży spędziliśmy na Południowym Kaukazie. W Gruzji poznaliśmy Czeczenów… Kistów i uchodźców mieszkających w dolinie Pankisi. Armenia znów urzekała nas licznymi zabytkami, a Ormianie bezinteresowną pomocą. Zupełnie spontanicznie pojechaliśmy do Górskiego Karabachu, gdzie Mikołaj kąpał się w gorących źródłach. Na koniec podróży odpoczywaliśmy nad dzikim wybrzeżem Jeziora Sewan i u przyjaciół w Tbilisi. Dwa miesiące podróży tradycyjnie minęły za szybko.
O kulturze, ludziach, dzikiej naturze i wielu autostopowych i górskich przygodach opowiedzą podróżnicy z Krakowa
Beata, Konrad i Mikołaj znani jako rodzina z dzieckiem w plecaku, obecnie prowadzą stronę Piąty Kierunek.

Przed tradycyjnym slajdowiskiem, zapraszamy na prezentację
"MAŁOPOLSKIM SZLAKIEM ZAMKÓW, SKANSENÓW I PODZIEMI TURYSTYCZNYCH"
w ramach projektu "Małopolska Gościnna"