- Posty: 1636
- Otrzymane podziękowania: 0
Projekt Edukacja przyrodnicza Indian Pemón z la Gran Sabana Wenezuela
- zkarola
- Autor
- Wylogowany
- Administrator
Less
Więcej
8 lata 3 dni temu - 8 lata 3 dni temu #14563
przez zkarola
Przedstawiam bardzo ciekawy projekt, realizowany przez Izabelę Stachowicz, może ktoś zechciałby się włączyć, pomóc?
JAGUAR ON FIRE
Edukacja przyrodnicza Indian
Pemón z la Gran Sabana
Wenezuela
Szanowni Państwo,
W Wenezueli po raz pierwszy pojawiłam się w 2009. I tak rozpoczęła się moja
fascynacja najbardziej różnorodnym ekosystemem świata. Współorganizowałam głośną
wyprawę w 2011 i 2012 roku na wcześniej nie zdobyty szczyt Tramen Tepui. Czemu
towarzyszyło odkrycie nowych gatunków motyli, w tym Erateina puellaastuta – Erateina
sprytna dziewczyna. Było to rozpoczęcie przygody, która nie należy do tych typu „veni, vidi,
vici”. A oto dlaczego.
Absolutnie zauroczona nowym, niezwykłym światem przyrody i kultury
indiańskiej wróciłam do Wenezueli w 2013 roku, aby rozpocząć studia doktoranckie w
Instituto Venezolano de Investigaciones Cientificas w Caracas. Wystartowałam z projektem
dotyczącym jaguara (Panthera onca), największego kota obu Ameryk i trzeciego co do
wielkości kota na świecie. W moim projekcie „Human disturbances shaping mammals
richness in la Gran Sabana, Venezuela” przeniosłam się na obszar Gran Sabany, wpisany na
listę światowego dziedzictwa UNESCO. Tam badam wpływ pożarów, fragmentacji środowiska
i polowań na rozmieszczenie i zagęszczenie jaguara, mrówkojada, tapira i innych
unikatowych ssaków. Podczas realizacji projektu zdałam sobie sprawę, że tylko edukacja i
wsparcie lokalnej ludności może pomóc ochronić przyrodę i zasoby, dzięki którym żyją
Indianie Pemón. Nawet najlepiej dopracowany projekt stricte naukowy nie pomoże ocalić
zagrożonego gatunku bez świadomości przyrodniczej, chęci współpracy i zainteresowania
lokalnej społeczności. A najlepszym mediatorem są dzieci i młodzież! Ze swoja naturalną
chęcią poznania świata, energią i zdolnością „zarażania” wiedzą dorosłych i całą lokalną
społeczność.
Zapewnienie powszechnego nauczania na poziomie podstawowym jest
jednym z Milenijnych Celów Rozwoju. Dlatego dotarcie do obszarów oddalonych od dużych
miast, w krajach rozwijających się jak Wenezuela, i szerzenie edukacji, prezentowanie
nowych metod nauczania jest kluczowe do osiągnięcia zrównoważonego rozwoju
społeczności lokalnych. Szczególnie ważna dla Indian przyroda jest aktualnie zagrożona przez
poszerzające się jak nigdy działania destrukcyjne ze strony kopalń złota, diamentów i
koltanu. Propagowanie i umacnianie wiedzy dotyczącej przyrody, która ze zmieniającym się
stylem życia Indian ulega zubożeniu jest strategiczne do ochrony zasobów, od których zależy
ta społeczność. Obszar Gran Sabany jest unikatowy w skali świata, z niepowtarzalną
kompozycją fauny i flory. Ochrona tej bioróżnorodności powinna być priorytetem zarówno
dla Indian Pemón jak i dla nas.
Udział dzieci i młodzieży w projekcie „Jaguar on fire! Edukacja przyrodnicza
Indian Pemón z la Gran Sabana” zwiększy poszanowania prawa do wysokiej jakości edukacji
w dziecięciu wioskach na obszarze Gran Sabana, a uczniom szkół podstawowych zostanie
zaoferowane wsparcie w postaci nowych technik edukacyjnych. Nauczyciele otrzymają do
dyspozycji nowe metody nauczania przyrody, co zachęci uczniów do samodzielnej pracy oraz
pobudzi ich możliwości poznawcze.
Jak wskazują przeprowadzone rozmowy z zaniepokojonymi kapitanami
społeczności Pemón z la Gran Sabana, wiedza na temat regionalnej fauny i flory
systematycznie słabnie. Kultura Indian bardzo ściśle związana jest z przyrodą, która jest
głównym źródłem zasobów jakie są niezbędne do przeżycia: woda, ziemia, fauna i flora.
Przyroda jest również obiektem kultu i wiele tradycji i obyczajów jest z nią związanych. Ze
względu na szacunek do niej, niegdyś szczególnie dbano o zachowanie czystości wód,
prowadzenie zrównoważonej gospodarki rolnej. Niestety aktualnie te praktyki są
zaniechane, a przyczyny tego zjawiska można podzielić na dwie:
1) Niski poziom edukacji związany jest z brakiem dofinasowania edukacji i w wielu
wioskach pomimo iż istnieje szkoła nie docierają nauczyciele i nie przeprowadza się
zajęć. Również program edukacji nie uwzględnia wiedzy na temat lokalnej przyrody, jej
ochrony i zrównoważonego użytkowania.
2) Zmienia się styl życia indian Pemón, gdzie tradycyjne zajęcia: rolnictwo, polowania,
rybołówstwo, wyrób rzemiosła zastępowany jest turystyką, handlem i pracą w
kopalniach złota i diamentów. W konsekwencji zajęcia takie jak polowania i rolnictwo,
które pozwalały na przekazywanie wiadomości na temat lokalnej przyrody i szacunku dla
niej, zanikają pozostawiając dzieci oraz młodzież bez tej cennej wiedzy.
Przedstawianie zdjęć z fotopułaek lokalnej społeczności z wioski Wuarapata, gdzie w ramach
projektu doktoratu zebrałam materiał na temat lokalnej fauny. Zdjęcia zwierząt pochodzą z
fotpułapek.
Cel operacyjny
Przeprowadzenie zajęć dla dzieci i młodzieży dotyczącej podstawowej wiedzy przyrodniczej
przy użyciu metod eksperymentalnych, edukacji leśnej, outdoor education. Podszkolenie
nauczycieli i edukatorów ekologicznych do prowadzenia zajęć przyrodniczych w terenie z
użyciem GPSów i fotopułapek.
Przewidywany koszt projektu to około 10000$.
Licząc na owocną współpracę łączę wyrazy szacunku.
Obecność w mediach:
Moją misją, prócz pracy badawczej w lesie na końcu świata, jest opowiadanie Polakom o
niezbędnych działaniach dla ochrony przyrody w skali światowej. Tak, to nie Europa, ale właśnie
strefa tropikalna jest najbardziej zagrożona deforestacją, utratą gatunków, nadmierną i nielegalna
eksploatacja złóż czy kłusownictwem. To problemy, których konsekwencje dotkną nas w
niedalekiej przyszłości, tak tu w Europie. Trzeba o tym mówić dlatego bardzo chętnie realizuje
prelekcje w szkołach dla dzieci i młodzieży oraz udzielam wywiadów w telewizji, radio i prasie.
2016
- Radiowa Czwórka w programie „Pasjonauci”
- Radio Kraków w programie „Między biegunami”.
- seria zajęć edukacyjnych z dziećmi w Gliwicach i okolicach w ramach „Akademii Odkrywcy im.
Tony Halika ( www.akademiaodkrywcy.org )
2015
- Dzień dobry TVN – „Iza tropi jaguary”, 4 stycznia ( dziendobry.tvn.pl/wideo,2064,n/izatropi-jaguary,154186.html )
- seria zajęć edukacyjnych z dziećmi w Gliwicach i okolicach w ramach „Akademii Odkrywcy im.
Tony Halika ( www.akademiaodkrywcy.org/ )
2014
– Radiowa Czwórka w programie „Tryb głośnomówiący”
– wywiad w miesięczniku „Zwierciadło”, wydanie październikowe „W paszczy puszczy”
– Radio Trójka: „Dziewczyna z jaguarami” – Katarzyna Błaszczyk
– Radiowa Czwórka; sytuacji w Wenezueli
– radio Tok FM „O wenezuelskich motylach i jaguarach opowiadała Izabela Stachowicz”.
–„Pytanie na śniadanie”, TVP2, 21 marca.
2013
- Rozmowa o odkrywaniu nowych gatunków motyli „Mnie puszcza wypuszcza” w tygodniku
Polityka, 23 września ( www.polityka.pl/tygodnikpolityka/nauka/1...gatunkow-motyli.read )
- Nominacja w plebiscycie „Krakowianin 2012″ w kategorii Nauka, organizowanym przez
Dziennik Polski
JAGUAR ON FIRE
Edukacja przyrodnicza Indian
Pemón z la Gran Sabana
Wenezuela
Szanowni Państwo,
W Wenezueli po raz pierwszy pojawiłam się w 2009. I tak rozpoczęła się moja
fascynacja najbardziej różnorodnym ekosystemem świata. Współorganizowałam głośną
wyprawę w 2011 i 2012 roku na wcześniej nie zdobyty szczyt Tramen Tepui. Czemu
towarzyszyło odkrycie nowych gatunków motyli, w tym Erateina puellaastuta – Erateina
sprytna dziewczyna. Było to rozpoczęcie przygody, która nie należy do tych typu „veni, vidi,
vici”. A oto dlaczego.
Absolutnie zauroczona nowym, niezwykłym światem przyrody i kultury
indiańskiej wróciłam do Wenezueli w 2013 roku, aby rozpocząć studia doktoranckie w
Instituto Venezolano de Investigaciones Cientificas w Caracas. Wystartowałam z projektem
dotyczącym jaguara (Panthera onca), największego kota obu Ameryk i trzeciego co do
wielkości kota na świecie. W moim projekcie „Human disturbances shaping mammals
richness in la Gran Sabana, Venezuela” przeniosłam się na obszar Gran Sabany, wpisany na
listę światowego dziedzictwa UNESCO. Tam badam wpływ pożarów, fragmentacji środowiska
i polowań na rozmieszczenie i zagęszczenie jaguara, mrówkojada, tapira i innych
unikatowych ssaków. Podczas realizacji projektu zdałam sobie sprawę, że tylko edukacja i
wsparcie lokalnej ludności może pomóc ochronić przyrodę i zasoby, dzięki którym żyją
Indianie Pemón. Nawet najlepiej dopracowany projekt stricte naukowy nie pomoże ocalić
zagrożonego gatunku bez świadomości przyrodniczej, chęci współpracy i zainteresowania
lokalnej społeczności. A najlepszym mediatorem są dzieci i młodzież! Ze swoja naturalną
chęcią poznania świata, energią i zdolnością „zarażania” wiedzą dorosłych i całą lokalną
społeczność.
Zapewnienie powszechnego nauczania na poziomie podstawowym jest
jednym z Milenijnych Celów Rozwoju. Dlatego dotarcie do obszarów oddalonych od dużych
miast, w krajach rozwijających się jak Wenezuela, i szerzenie edukacji, prezentowanie
nowych metod nauczania jest kluczowe do osiągnięcia zrównoważonego rozwoju
społeczności lokalnych. Szczególnie ważna dla Indian przyroda jest aktualnie zagrożona przez
poszerzające się jak nigdy działania destrukcyjne ze strony kopalń złota, diamentów i
koltanu. Propagowanie i umacnianie wiedzy dotyczącej przyrody, która ze zmieniającym się
stylem życia Indian ulega zubożeniu jest strategiczne do ochrony zasobów, od których zależy
ta społeczność. Obszar Gran Sabany jest unikatowy w skali świata, z niepowtarzalną
kompozycją fauny i flory. Ochrona tej bioróżnorodności powinna być priorytetem zarówno
dla Indian Pemón jak i dla nas.
Udział dzieci i młodzieży w projekcie „Jaguar on fire! Edukacja przyrodnicza
Indian Pemón z la Gran Sabana” zwiększy poszanowania prawa do wysokiej jakości edukacji
w dziecięciu wioskach na obszarze Gran Sabana, a uczniom szkół podstawowych zostanie
zaoferowane wsparcie w postaci nowych technik edukacyjnych. Nauczyciele otrzymają do
dyspozycji nowe metody nauczania przyrody, co zachęci uczniów do samodzielnej pracy oraz
pobudzi ich możliwości poznawcze.
Jak wskazują przeprowadzone rozmowy z zaniepokojonymi kapitanami
społeczności Pemón z la Gran Sabana, wiedza na temat regionalnej fauny i flory
systematycznie słabnie. Kultura Indian bardzo ściśle związana jest z przyrodą, która jest
głównym źródłem zasobów jakie są niezbędne do przeżycia: woda, ziemia, fauna i flora.
Przyroda jest również obiektem kultu i wiele tradycji i obyczajów jest z nią związanych. Ze
względu na szacunek do niej, niegdyś szczególnie dbano o zachowanie czystości wód,
prowadzenie zrównoważonej gospodarki rolnej. Niestety aktualnie te praktyki są
zaniechane, a przyczyny tego zjawiska można podzielić na dwie:
1) Niski poziom edukacji związany jest z brakiem dofinasowania edukacji i w wielu
wioskach pomimo iż istnieje szkoła nie docierają nauczyciele i nie przeprowadza się
zajęć. Również program edukacji nie uwzględnia wiedzy na temat lokalnej przyrody, jej
ochrony i zrównoważonego użytkowania.
2) Zmienia się styl życia indian Pemón, gdzie tradycyjne zajęcia: rolnictwo, polowania,
rybołówstwo, wyrób rzemiosła zastępowany jest turystyką, handlem i pracą w
kopalniach złota i diamentów. W konsekwencji zajęcia takie jak polowania i rolnictwo,
które pozwalały na przekazywanie wiadomości na temat lokalnej przyrody i szacunku dla
niej, zanikają pozostawiając dzieci oraz młodzież bez tej cennej wiedzy.
Przedstawianie zdjęć z fotopułaek lokalnej społeczności z wioski Wuarapata, gdzie w ramach
projektu doktoratu zebrałam materiał na temat lokalnej fauny. Zdjęcia zwierząt pochodzą z
fotpułapek.
Cel operacyjny
Przeprowadzenie zajęć dla dzieci i młodzieży dotyczącej podstawowej wiedzy przyrodniczej
przy użyciu metod eksperymentalnych, edukacji leśnej, outdoor education. Podszkolenie
nauczycieli i edukatorów ekologicznych do prowadzenia zajęć przyrodniczych w terenie z
użyciem GPSów i fotopułapek.
Przewidywany koszt projektu to około 10000$.
Licząc na owocną współpracę łączę wyrazy szacunku.
Obecność w mediach:
Moją misją, prócz pracy badawczej w lesie na końcu świata, jest opowiadanie Polakom o
niezbędnych działaniach dla ochrony przyrody w skali światowej. Tak, to nie Europa, ale właśnie
strefa tropikalna jest najbardziej zagrożona deforestacją, utratą gatunków, nadmierną i nielegalna
eksploatacja złóż czy kłusownictwem. To problemy, których konsekwencje dotkną nas w
niedalekiej przyszłości, tak tu w Europie. Trzeba o tym mówić dlatego bardzo chętnie realizuje
prelekcje w szkołach dla dzieci i młodzieży oraz udzielam wywiadów w telewizji, radio i prasie.
2016
- Radiowa Czwórka w programie „Pasjonauci”
- Radio Kraków w programie „Między biegunami”.
- seria zajęć edukacyjnych z dziećmi w Gliwicach i okolicach w ramach „Akademii Odkrywcy im.
Tony Halika ( www.akademiaodkrywcy.org )
2015
- Dzień dobry TVN – „Iza tropi jaguary”, 4 stycznia ( dziendobry.tvn.pl/wideo,2064,n/izatropi-jaguary,154186.html )
- seria zajęć edukacyjnych z dziećmi w Gliwicach i okolicach w ramach „Akademii Odkrywcy im.
Tony Halika ( www.akademiaodkrywcy.org/ )
2014
– Radiowa Czwórka w programie „Tryb głośnomówiący”
– wywiad w miesięczniku „Zwierciadło”, wydanie październikowe „W paszczy puszczy”
– Radio Trójka: „Dziewczyna z jaguarami” – Katarzyna Błaszczyk
– Radiowa Czwórka; sytuacji w Wenezueli
– radio Tok FM „O wenezuelskich motylach i jaguarach opowiadała Izabela Stachowicz”.
–„Pytanie na śniadanie”, TVP2, 21 marca.
2013
- Rozmowa o odkrywaniu nowych gatunków motyli „Mnie puszcza wypuszcza” w tygodniku
Polityka, 23 września ( www.polityka.pl/tygodnikpolityka/nauka/1...gatunkow-motyli.read )
- Nominacja w plebiscycie „Krakowianin 2012″ w kategorii Nauka, organizowanym przez
Dziennik Polski
Ostatnia8 lata 3 dni temu edycja: zkarola od.
Please Logowanie or Zarejestruj się to join the conversation.
Czas generowania strony: 0.324 s.