- Posty: 75
- Otrzymane podziękowania: 0
35 rocznica zimowego zdobycia Mount Everestu
- iwona_krakow
- Wylogowany
- Moderator
Less
Więcej
9 lata 9 miesiąc temu #12545
przez iwona_krakow
Fundacja im. Anny Pasek
www.annapasek.org
Replied by iwona_krakow on topic Odpowiedź:35 rocznica zimowego zdobycia Mount Everestu
ciekawy film o tym wydarzeniu:
Fundacja im. Anny Pasek
www.annapasek.org
Please Logowanie or Zarejestruj się to join the conversation.
- Albin
- Autor
- Wylogowany
- Administrator
Less
Więcej
- Posty: 6282
- Otrzymane podziękowania: 3
9 lata 9 miesiąc temu - 9 lata 9 miesiąc temu #12543
przez Albin
Przebieg wydarzeń:
5 stycznia – ukończenie budowy bazy na lodowcu Khumbu
6 stycznia – założenie obozu I na wysokości 6000 m n.p.m. (Andrzej Heinrich, Krzysztof Wielicki)
9 stycznia – założenie obozu II na wysokości 6500 m n.p.m. (grupa ośmioosobowa)
15 stycznia – założenie obozu III na wysokości 7150 m n.p.m. (Ryszard Gajewski, Maciej Pawlikowski, Krzysztof Żurek)
26 stycznia-9 lutego – przerwa w akcji górskiej spowodowana huraganowym wiatrem
11 lutego – wejście na Przełęcz Południową i rozpoczęcie zakładania obozu IV na wysokości 8000 m n.p.m. (Leszek Cichy, Walenty Fiut, Krzysztof Wielicki)
13 lutego – założenie obozu IV na wysokości 8000 m n.p.m. (Leszek Cichy, Walenty Fiut, Krzysztof Wielicki)
14 lutego – Ryszard Szafirski podchodzi z Przełęczy Południowej na wysokość 8150 m n.p.m. pozostawiając depozyt tlenowy
15 lutego – koniec pierwotnego pozwolenia na atak szczytowy wydanego przez władze nepalskie; po kontakcie radiowym pozwolenie zostało przedłużone o dwa dni – w celu przeprowadzenia ostatniego ataku szczytowego.
17 lutego – zdobycie szczytu przez Krzysztofa Wielickiego i Leszka Cichego.
18-19 lutego – likwidowanie i porządkowanie obozów (obozy I i II pozostały na wyprawę wiosenną)
Jako ciekawostkę można zauważyć że Reinhold Messner próbował umniejszyć wyczyn ekspedycji insynuując, że zdobycie szczytu miało miejsce po zakończeniu terminu zezwolenia na atak szczytowy udzielony przez władze Nepalu (został on przedłużony drogą radiową) i nie jest to wejście zimowe. Jak się później okazało, ta opinia była spowodowana względami osobistymi – Messner przygotowywał zimową wyprawę na Czo Oju i chciał, aby to on po raz pierwszy zdobył ośmiotysięcznik zimą. Jednak w wywiadzie dla Gazety Wyborczej z sierpnia 2014 r. przyznał, że "to najważniejsze wejście na ośmiotysięcznik w historii alpinizmu.
.
Krzysztof Jerzy Wielicki (ur. 5 stycznia 1950) – polski wspinacz, taternik, alpinista i himalaista. Jest piątym człowiekiem na Ziemi, który zdobył Koronę Himalajów i Karakorum.
Wywiad z Krzysztofem Wielickim
podroze.onet.pl/aktualnosci/krzysztof-wi...ch-w-tatrach-i/rj9t0
Mount Everest (8848 m n.p.m.) 1980 – I zimowe wejście na ośmiotysięcznik
Broad Peak (8048 m) 1984 – I wejście na ośmiotysięcznik i powrót do bazy w jedną dobę (21,5 h), wejście solo
Manaslu (8163 m) 1984 – nową drogą oraz 1992 – drogą klasyczną
Kanczendzonga (8586 m) 1986 – I zimowe wejście
Makalu (8463 m) 1986 – nowym wariantem, w stylu alpejskim
Lhotse (8511 m) 1988 – pierwsze zimowe wejście, solo, w gorsecie ortopedycznym
Dhaulagiri (8156 m) 1990 – nową drogą, wejście solo
Annapurna (8091 m) 1991 – drogą Boningtona
Czo Oju (8201 m) 1993 – polską drogą
Sziszapangma (8021 m) 1993 – nową drogą, wejście solo
Gaszerbrum II (8035 m) 1995 – drogą klasyczną, wejście solo – oraz 2006 – drogą klasyczną
Gaszerbrum I (8068 m) 1995 – drogą japońską, w stylu alpejskim
K2 (8611 m) 1996 – drogą japońską
Nanga Parbat (8125 m) 1996 – drogą Kinschofera, wejście solo
.
Leszek Cichy (ur. 14 listopada 1951 w Pruszkowie) – polski alpinista, geodeta, od 1977 pracownik naukowy Politechniki Warszawskiej, po 1989 makler i finansista, obecnie przedsiębiorca. Wspina się od 1969
Himalaje, Karakorum, Korona Ziemi zdobyte przez Leszka Cichego:
1974 – pierwsze wejście na Shispare (7611 m),
1975 – trzecie wejście na Gaszerbrum II (8035 m) (ówczesny polski rekord wysokości), z Januszem Onyszkiewiczem i Krzysztofem Zdzitowieckim nową drogą północno-zachodnią ścianą,
1976 – dojście do wysokości 8230 m na nowej drodze na K2 (8611 m), Cichy atakował ten szczyt także w 1982,
1978 – uczestnictwo w wyprawie na Makalu (8470 m),
17 lutego 1980 – pierwsze wejście zimowe na Mount Everest (8848 m) wspólnie z Krzysztofem Wielickim – światowy rekord wysokości w alpinizmie zimowym,
1984 – nowa droga na Yalung Kang (Kanczendzongę Zachodnią, 8505 m),
1987 – Aconcagua (6960 m), nową drogą – południową ścianą (wraz z Ryszardem Kołakowskim),
1989 – Mount McKinley, pierwsze polskie wejście środkiem południowej ściany Filarem Cassina,
1998 – Mount Vinson, drugie polskie wejście,
jako pierwszy Polak skompletował Koronę Ziemi: z Górą Kościuszki, Piramidą Carstensza, Elbrusem i Mont Blanc.
Jest współautorem książki Rozmowy o Evereście. Od 1970 należał do organizacji sportowych, w latach 1995–1999 był prezesem Polskiego Związku Alpinizmu.
. Krzysztof Wielicki i Leszek Cichy.
. Krzysztof Wielicki i Denis Urubko
. Leszek Cichy Oraz Krzysztof Wielicki z żoną. Janusz Majer, Krzysztof Wielicki i Leszek Cichy.
.
.
Zapraszam na profil prywatny:
klubpodroznikow.com/tatromaniak-autor?showall=1
.
.
.
35 rocznica zimowego zdobycia Mount Everestu was created by Albin
35 rocznica zimowego zdobycia Mount Everestu przez Polaków !
17 lutego 1980 roku, Polacy jako pierwsi ludzie na świecie, stanęli zimą na wierzchołku Mount Everestu.
Dokonali tego Leszek Cichy i Krzysztof Wielicki. Kierownikiem wyprawy był Andrzej Zawada.
17 lutego 1980 roku, Polacy jako pierwsi ludzie na świecie, stanęli zimą na wierzchołku Mount Everestu.
Dokonali tego Leszek Cichy i Krzysztof Wielicki. Kierownikiem wyprawy był Andrzej Zawada.
Przebieg wydarzeń:
5 stycznia – ukończenie budowy bazy na lodowcu Khumbu
6 stycznia – założenie obozu I na wysokości 6000 m n.p.m. (Andrzej Heinrich, Krzysztof Wielicki)
9 stycznia – założenie obozu II na wysokości 6500 m n.p.m. (grupa ośmioosobowa)
15 stycznia – założenie obozu III na wysokości 7150 m n.p.m. (Ryszard Gajewski, Maciej Pawlikowski, Krzysztof Żurek)
26 stycznia-9 lutego – przerwa w akcji górskiej spowodowana huraganowym wiatrem
11 lutego – wejście na Przełęcz Południową i rozpoczęcie zakładania obozu IV na wysokości 8000 m n.p.m. (Leszek Cichy, Walenty Fiut, Krzysztof Wielicki)
13 lutego – założenie obozu IV na wysokości 8000 m n.p.m. (Leszek Cichy, Walenty Fiut, Krzysztof Wielicki)
14 lutego – Ryszard Szafirski podchodzi z Przełęczy Południowej na wysokość 8150 m n.p.m. pozostawiając depozyt tlenowy
15 lutego – koniec pierwotnego pozwolenia na atak szczytowy wydanego przez władze nepalskie; po kontakcie radiowym pozwolenie zostało przedłużone o dwa dni – w celu przeprowadzenia ostatniego ataku szczytowego.
17 lutego – zdobycie szczytu przez Krzysztofa Wielickiego i Leszka Cichego.
18-19 lutego – likwidowanie i porządkowanie obozów (obozy I i II pozostały na wyprawę wiosenną)
Jako ciekawostkę można zauważyć że Reinhold Messner próbował umniejszyć wyczyn ekspedycji insynuując, że zdobycie szczytu miało miejsce po zakończeniu terminu zezwolenia na atak szczytowy udzielony przez władze Nepalu (został on przedłużony drogą radiową) i nie jest to wejście zimowe. Jak się później okazało, ta opinia była spowodowana względami osobistymi – Messner przygotowywał zimową wyprawę na Czo Oju i chciał, aby to on po raz pierwszy zdobył ośmiotysięcznik zimą. Jednak w wywiadzie dla Gazety Wyborczej z sierpnia 2014 r. przyznał, że "to najważniejsze wejście na ośmiotysięcznik w historii alpinizmu.
.
Krzysztof Jerzy Wielicki (ur. 5 stycznia 1950) – polski wspinacz, taternik, alpinista i himalaista. Jest piątym człowiekiem na Ziemi, który zdobył Koronę Himalajów i Karakorum.
Wywiad z Krzysztofem Wielickim
podroze.onet.pl/aktualnosci/krzysztof-wi...ch-w-tatrach-i/rj9t0
Mount Everest (8848 m n.p.m.) 1980 – I zimowe wejście na ośmiotysięcznik
Broad Peak (8048 m) 1984 – I wejście na ośmiotysięcznik i powrót do bazy w jedną dobę (21,5 h), wejście solo
Manaslu (8163 m) 1984 – nową drogą oraz 1992 – drogą klasyczną
Kanczendzonga (8586 m) 1986 – I zimowe wejście
Makalu (8463 m) 1986 – nowym wariantem, w stylu alpejskim
Lhotse (8511 m) 1988 – pierwsze zimowe wejście, solo, w gorsecie ortopedycznym
Dhaulagiri (8156 m) 1990 – nową drogą, wejście solo
Annapurna (8091 m) 1991 – drogą Boningtona
Czo Oju (8201 m) 1993 – polską drogą
Sziszapangma (8021 m) 1993 – nową drogą, wejście solo
Gaszerbrum II (8035 m) 1995 – drogą klasyczną, wejście solo – oraz 2006 – drogą klasyczną
Gaszerbrum I (8068 m) 1995 – drogą japońską, w stylu alpejskim
K2 (8611 m) 1996 – drogą japońską
Nanga Parbat (8125 m) 1996 – drogą Kinschofera, wejście solo
.
Leszek Cichy (ur. 14 listopada 1951 w Pruszkowie) – polski alpinista, geodeta, od 1977 pracownik naukowy Politechniki Warszawskiej, po 1989 makler i finansista, obecnie przedsiębiorca. Wspina się od 1969
Himalaje, Karakorum, Korona Ziemi zdobyte przez Leszka Cichego:
1974 – pierwsze wejście na Shispare (7611 m),
1975 – trzecie wejście na Gaszerbrum II (8035 m) (ówczesny polski rekord wysokości), z Januszem Onyszkiewiczem i Krzysztofem Zdzitowieckim nową drogą północno-zachodnią ścianą,
1976 – dojście do wysokości 8230 m na nowej drodze na K2 (8611 m), Cichy atakował ten szczyt także w 1982,
1978 – uczestnictwo w wyprawie na Makalu (8470 m),
17 lutego 1980 – pierwsze wejście zimowe na Mount Everest (8848 m) wspólnie z Krzysztofem Wielickim – światowy rekord wysokości w alpinizmie zimowym,
1984 – nowa droga na Yalung Kang (Kanczendzongę Zachodnią, 8505 m),
1987 – Aconcagua (6960 m), nową drogą – południową ścianą (wraz z Ryszardem Kołakowskim),
1989 – Mount McKinley, pierwsze polskie wejście środkiem południowej ściany Filarem Cassina,
1998 – Mount Vinson, drugie polskie wejście,
jako pierwszy Polak skompletował Koronę Ziemi: z Górą Kościuszki, Piramidą Carstensza, Elbrusem i Mont Blanc.
Jest współautorem książki Rozmowy o Evereście. Od 1970 należał do organizacji sportowych, w latach 1995–1999 był prezesem Polskiego Związku Alpinizmu.
. Krzysztof Wielicki i Leszek Cichy.
. Krzysztof Wielicki i Denis Urubko
. Leszek Cichy Oraz Krzysztof Wielicki z żoną. Janusz Majer, Krzysztof Wielicki i Leszek Cichy.
.
.
Zapraszam na profil prywatny:
klubpodroznikow.com/tatromaniak-autor?showall=1
.
.
.
Ostatnia9 lata 9 miesiąc temu edycja: Albin od.
Please Logowanie or Zarejestruj się to join the conversation.
Czas generowania strony: 0.339 s.