Prasa Podróżników

„Szwedzka wełna” – pilotażowy projekt Fjällräven

Więcej
8 lata 3 tygodni temu - 8 lata 3 tygodni temu #14534 przez Albin
„Szwedzka wełna” – pilotażowy projekt Fjällräven


Szwedzka marka outdoorowa, wspólnie z rodzimą hodowlą Brattlandsgården opracowuje nowe standardy, które mają zapewnić pełną przejrzystość łańcucha produkcji, w którym wykorzystywana jest wełna – od hodowli, przez dostawy, aż po finalny produkt. Pierwszym etapem w tym długofalowym procesie było uzyskanie wysokiej jakości wełny z owiec hodowanych w Szwecji. Docelowo standard obejmie wszystkich dostawców i podwykonawców Fjällräven.
Fjällräven to marka, która już wielokrotnie udowodniła, że poważnie podchodzi do kwestii zrównoważonego rozwoju. W 2013 roku uruchomiła program „Droga według Fjällräven”, którego ideą jest budowa rynku outdoorowego z poszanowaniem dzikiej przyrody, tak aby mogły nią cieszyć się przyszłe pokolenia. Wśród najważniejszych, innowacyjnych rozwiązań wymienić należy: zakaz używania w produkcji szkodliwych fluorowęglowodorów, wykorzystanie materiałów przetworzonych oraz organicznych czy „Zobowiązanie Fjällräven w zakresie puchu”. Działania Fjällräven zostały docenione m.in. przez organizację Four Paws. Na drodze do zrównoważonego rozwoju Fjällräven robi kolejny krok. Dzięki programowi, kierowanemu przez dyrektora generalnego marki, Martina Axelheda, oraz menedżera ds. zrównoważonego rozwoju, Christiane’a Dolva, Fjällräven ma nadzieję na ożywienie szwedzkiego przemysłu wełniarskiego, a także na zapewnienie pełnej przejrzystości łańcucha dostaw wełny używanej do produkcji swoich materiałów.



Zagwarantowanie, że wełna pochodzi z pewnego źródła jest trudne, szczególnie jeśli poszczególne etapy produkcji odbywają się z dala od siedziby firmy, np. w Australii, Nowej Zelandii czy Afryce Południowej. Aby program zakończył się sukcesem, trzeba stworzyć zasady, którymi hodowcy oraz podwykonawcy muszą się kierować, co z kolei będzie gwarancją poszanowania najwyższych standardów etycznych i ekologicznych.
„Często kupowaliśmy wełnę za pośrednictwem wytwórni włókienniczych lub nawet hurtowni materiałów, które zrzeszały te pierwsze. Mieliśmy więc kontakt tylko z pośrednikami, co utrudnia dotarcie do źródła. Chcieliśmy też sprawdzić, czy jest możliwe osadzenie całego procesu powstawania produktu tylko w granicach Szwecji. Nie jest to łatwe, tym bardziej, jeżeli od bardzo długiego czasu korzysta się z dostawców zagranicznych” – mówi Christiane. Szwedzkie owce są hodowane głównie dla mięsa. Większa część wełny jest po prostu wyrzucana, gdyż jest dość sztywna i twarda. W przemyśle włókienniczym jest wykorzystywana przede wszystkim do
produkcji dywanów. Ale Fjällräven postanowił zmienić ten stan rzeczy, kupując wraz z właścicielką hodowli Brattlandsgården, Natashą Skott, niewielkie stado owiec, których wełna ma grubość 19–21 mikronów (dla porównania wełna Merino ma grubość 17–24 mikronów*).
„Mimo że projekt jest bardzo młody, dużo się dzięki niemu nauczyliśmy. Np. teraz wiemy już na czym polega technika superwash, która pozwala wełniany produkt prać w pralce bez obaw, że się skurczy (pokrywanie włókien cienką warstwą tworzywa sztucznego, które chroni wełnę przed działaniem czynników zewnętrznych – przyp. tłum.). Nasza wełna będzie całkowicie naturalna – nie będzie poddana żadnym sztucznym procesom przetwórczym czy farbowaniu. Oznacza to jednak, że klienci będą musieli nauczyć się, jak dbać o wełniane produkty wykonane tą metodą. Wiemy, jakie zasady i warunki powinniśmy wyznaczyć dostawcom, bo w tym wszystkim nie chodzi tylko o uzyskanie przyjemnego w dotyku produktu” – tłumaczy Christiane.

W projekcie „Szwedzka wełna” wszyscy dostawcy i podwykonawcy działają na terenie Szwecji. Jednak
celem marki Fjällräven jest zastosowanie opracowanych zasad na szerszą skalę i stworzenie zrównoważonego łańcucha produkcji wełny na rynku międzynarodowym. Tymczasem już w sezonie jesień-zima 2017 będzie można sprawdzić pierwsze efekty nowych standardów – limitowaną kolekcję swetrów, wyprodukowanych z wełny owiec z farmy Brattlandsgården.






.

Zapraszam na profil prywatny:
klubpodroznikow.com/tatromaniak-autor?showall=1
.
.
.
Załączniki:
Ostatnia8 lata 3 tygodni temu edycja: Albin od.

Please Logowanie or Zarejestruj się to join the conversation.

Czas generowania strony: 0.447 s.

Administratorem Twoich danych osobowych jest Fundacja Klubu Podróżników Śródziemie Aleja Podróżników KRS: 0000556344 na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b RODO. Skontaktować się z nami możesz mailowo [email protected]

Jeżeli chcesz wykorzystać materiały naszego autorstwa zamieszone na portalu skontaktuj się z nami: [email protected]