- Posty: 6282
- Otrzymane podziękowania: 3
Prasa Podróżników
Nowy "n.p.m." wiecej, więcej
- Albin
- Autor
- Wylogowany
- Administrator
Less
Więcej
12 lata 7 miesiąc temu - 12 lata 7 miesiąc temu #5303
przez Albin
.
Zapraszam na profil prywatny:
klubpodroznikow.com/tatromaniak-autor?showall=1
.
.
.
Nowy "n.p.m." wiecej, więcej was created by Albin
W majowym wydaniu:
Himalaistka totalna - Elektronik, filmowiec, pierwsza kobieta na szczycie K2, autorka pierwszego polskiego wejścia na Mount Everest. Osoba tyle utalentowana, co kontrowersyjna. Postać skomplikowana i niejednoznaczna, wokół której narosło wiele mitów i nieporozumień. Wanda Rutkiewicz – od jej zaginięcia na Kanczendzondze (13 maja 1992 r.) minie za chwilę 20 lat. W majowym numerze „n.p.m.” przypominamy tę niezwykłą postać w czterech wymiarach: Wanda Niezniszczalna, Egoistyczna, Ambitna i Samotna. Rutkiewicz wspominają partnerki z wypraw wspinaczkowych – Anna Czerwińska i Krystyna Palmowska, a także Krzysztof Wielicki i Janusz Onyszkiewicz. Kim dziś jest Wanda dla młodego pokolenia wspinaczy, mówi Kinga Baranowska. Natomiast Gerlinde Kaltenbrunner spogląda na naszą wybitną wspinaczkę z austriackiej perspektywy.
Zostały jeszcze trzy - 9 marca o polskim himalaizmie znowu było głośno. Adam Bielecki i Janusz Gołąb stanęli na szczycie Gaszerbruma I. Po kilku latach przerwy Polacy znowu zdobyli zimą ośmiotysięcznik. 55 dni tej niezwykłej wyprawy relacjonuje specjalnie dla „n.p.m.” Agnieszka Bielecka, która była szefem logistycznym tego przedsięwzięcia i szefową bazy. To ona jako ostatnia rozmawiała przez radiotelefon z Austriakiem Gerfriedem Goschlem, który kierował osobną, międzynarodową ekipą. Niestety, wspinacz ten z dwoma partnerami zaginął podczas ataku szczytowego. Nie wiadomo, co się stało.
- Warunki nie pozwalały na poprawienie czapki, wyciągnięcie termosu. Nie pozwalały na nic innego, jak tylko uparte stawianie jednej nogi przed drugą i pokonywanie wysokości.
Nie można było się nawet zatrzymać, bo przenikliwe zimno wymuszało stały ruch – pisze Bielecka, a jak odpowiada tym, co krytykują projekt Polski Himalaizm Zimowy przeczytajcie w „n.p.m.”
Nic o Giewoncie - Choćbyśmy nie wiadomo jak narzekali, to Tatry są naszymi najpiękniejszymi górami. Ich alpejski charakter przyciąga wzrok i gwarantuje niesamowite emocje. Proponujemy subiektywny przegląd szlaków tatrzańskich. Wsadzamy głowę pod
czytelniczy topór na hasło: moje siedem subiektywnych spojrzeń na tatrzańskie drogi. Łukasz Kaźmierczak zaproponował siedem kategorii. największe rozczarowanie i zróżnicowanie, największa katorga i niespodzianka, największe pohańbienie, najlepszy smak i największe zagrożenie. Na jakie miejsca padł wybór? Sprawdźcie w majowym „n.p.m.”.
A ponadto:
Wkurzają mnie ci, co nie pomagają – Ryszard Pawłowski, jeden z najbardziej znanych polskich himalaistów, trzykrotny zdobywca Mount Everestu pisze o górskiej znieczulicy na szlaku. Tracącemu przytomność Polakowi, który schodził z Aconcagui, nikt nie chciał pomóc. Zrobili to dopiero inni Polacy.
Sto tysięcy słów o Polakach – Kanadyjka Bernadette McDonald napisała książkę o polskich himalaistach pt. „Ucieczka na szczyt”. W rozmowie z Joanną Matkowską opowiada nie tylko o kulisach jej powstania, choć polskie wątki są bardzo interesujące.
Oraz relacje z wyjazdów w góry w Wietnamie, Kaukazu, Chorwacji, ale też odkrywanie na nowo cichych pasm w górach Polski
.
Himalaistka totalna - Elektronik, filmowiec, pierwsza kobieta na szczycie K2, autorka pierwszego polskiego wejścia na Mount Everest. Osoba tyle utalentowana, co kontrowersyjna. Postać skomplikowana i niejednoznaczna, wokół której narosło wiele mitów i nieporozumień. Wanda Rutkiewicz – od jej zaginięcia na Kanczendzondze (13 maja 1992 r.) minie za chwilę 20 lat. W majowym numerze „n.p.m.” przypominamy tę niezwykłą postać w czterech wymiarach: Wanda Niezniszczalna, Egoistyczna, Ambitna i Samotna. Rutkiewicz wspominają partnerki z wypraw wspinaczkowych – Anna Czerwińska i Krystyna Palmowska, a także Krzysztof Wielicki i Janusz Onyszkiewicz. Kim dziś jest Wanda dla młodego pokolenia wspinaczy, mówi Kinga Baranowska. Natomiast Gerlinde Kaltenbrunner spogląda na naszą wybitną wspinaczkę z austriackiej perspektywy.
Zostały jeszcze trzy - 9 marca o polskim himalaizmie znowu było głośno. Adam Bielecki i Janusz Gołąb stanęli na szczycie Gaszerbruma I. Po kilku latach przerwy Polacy znowu zdobyli zimą ośmiotysięcznik. 55 dni tej niezwykłej wyprawy relacjonuje specjalnie dla „n.p.m.” Agnieszka Bielecka, która była szefem logistycznym tego przedsięwzięcia i szefową bazy. To ona jako ostatnia rozmawiała przez radiotelefon z Austriakiem Gerfriedem Goschlem, który kierował osobną, międzynarodową ekipą. Niestety, wspinacz ten z dwoma partnerami zaginął podczas ataku szczytowego. Nie wiadomo, co się stało.
- Warunki nie pozwalały na poprawienie czapki, wyciągnięcie termosu. Nie pozwalały na nic innego, jak tylko uparte stawianie jednej nogi przed drugą i pokonywanie wysokości.
Nie można było się nawet zatrzymać, bo przenikliwe zimno wymuszało stały ruch – pisze Bielecka, a jak odpowiada tym, co krytykują projekt Polski Himalaizm Zimowy przeczytajcie w „n.p.m.”
Nic o Giewoncie - Choćbyśmy nie wiadomo jak narzekali, to Tatry są naszymi najpiękniejszymi górami. Ich alpejski charakter przyciąga wzrok i gwarantuje niesamowite emocje. Proponujemy subiektywny przegląd szlaków tatrzańskich. Wsadzamy głowę pod
czytelniczy topór na hasło: moje siedem subiektywnych spojrzeń na tatrzańskie drogi. Łukasz Kaźmierczak zaproponował siedem kategorii. największe rozczarowanie i zróżnicowanie, największa katorga i niespodzianka, największe pohańbienie, najlepszy smak i największe zagrożenie. Na jakie miejsca padł wybór? Sprawdźcie w majowym „n.p.m.”.
A ponadto:
Wkurzają mnie ci, co nie pomagają – Ryszard Pawłowski, jeden z najbardziej znanych polskich himalaistów, trzykrotny zdobywca Mount Everestu pisze o górskiej znieczulicy na szlaku. Tracącemu przytomność Polakowi, który schodził z Aconcagui, nikt nie chciał pomóc. Zrobili to dopiero inni Polacy.
Sto tysięcy słów o Polakach – Kanadyjka Bernadette McDonald napisała książkę o polskich himalaistach pt. „Ucieczka na szczyt”. W rozmowie z Joanną Matkowską opowiada nie tylko o kulisach jej powstania, choć polskie wątki są bardzo interesujące.
Oraz relacje z wyjazdów w góry w Wietnamie, Kaukazu, Chorwacji, ale też odkrywanie na nowo cichych pasm w górach Polski
.
.
Zapraszam na profil prywatny:
klubpodroznikow.com/tatromaniak-autor?showall=1
.
.
.
Ostatnia12 lata 7 miesiąc temu edycja: od.
Please Logowanie or Zarejestruj się to join the conversation.
Czas generowania strony: 0.326 s.