Jaskinia Twardowskiego w Krakowie

Jaskinia Twardowskiego

znajdująca się w Krakowie w Skałkach Twardowskiego

Nie tylko Smok Wawelski ale także mistrz Twardowski miał swoją jaskinię w Krakowie. Nieopodal Skałek Twardowskiego i Zalewu na Zakrzówku, znajduje się jedna z najdłuższych jaskiń Jury Krakowsko-Częstochowskiej. Całą jaskinię tworzy system korytarzy o długości ponad 500m i deniwelacji ok. 17m. Dla większości mieszkańców Krakowa jaskinia prawie nieznana, mimo że znajduje się obok popularnego zbiornika na Zakrzówku i terenu spacerowego na Skałkach Twardowskiego. Samo wejście do jaskini oraz do głównej komory nie przysparza żadnych problemów, ale należy zabezpieczyć się w silne źródło światła. Wejścia do bocznych korytarzy wymaga już odpowiedniego ubioru i nieco doświadczenia. Wewnątrz panuje duża wilgotność, ze stropu ciągle kapie woda a namulisko to duża ilość mokrej gliny. Otwór jaskini został odsłonięty podczas prac w kamieniołomie w II poł. XIX wieku. Jak głosi legenda,w tej jaskini miał swoje laboratorium sam mistrz Pan Twardowski.

Wejście do jaskini znajduje się kilka metrów od betonowego ogrodzenia Jednostki Wojskowej, a szlak prowadzi od lewej strony bramy, wzdłuż ogrodzenia obok jaskini. Innym wariantem jest szlak odbijający w lewo pod górę,drogą prowadzącą do Szańca Polowego i dalej na Skałki Twardowskiego. Po lewej stronie mijamy zadaszoną wiatę. Na małej łączce widoczna jest ścieżka odbijająca w prawo i wchodząca w las. Idąc tą ścieżką, po ok 20 m dochodzimy do małej jaskini zwanej  Okienkiem Zbójnickim. Przed zagłębieniem i jaskinią, na drzewie widnieje oznakowanie jaskini i niebieski szlak odbijający w prawo. Kierujemy się w dół w stronę ogrodzenia (ok 20 m) i po zejściu na ścieżkę ponownie skręcamy w prawo. Idąc wzdłuż ogrodzenia ok 20 m dochodzimy do wejścia do jaskini.

Wiata i ścieżka prowadząca na Skałki Twardowskiego

Ścieżka odbijająca w prawo w stronę lasu.

Okno Zbójnickie

Część jaskini dostępna bez sprzętu i odzieży przeznaczonej do mocnego pobrudzenia.

Wejscie do niższego poziomu zwanego labiryntem